23. oktober 2010

Min lille skatt 1 år

I går feiret vi emilio sin 1 års dag. For 1 år siden hadde jeg styrt fødsel nr 2. Jeg hadde grudd meg til denne dagen lenge, men hadde gått til fødselsangst samtale på sykehuset til ei utrolig dyktig jordmor. Her er mine dagboknotater fra torsdag 22 oktober 2009

" 22 oktober var den dagen du ble født. Kl 05.30 på morgenen gikk vannet plutselig mens jeg sov. Jeg skvatt skikkelig til og ble vanvittig redd ( pga fødselsangst) Vekket pappaen din og ringte deretter til bestemor og bestefar som kom med engang for å passe Emmma og Luna. De var her akkurat kl 6.
Så ringte jeg føden og sa att jeg kom ned.  Siden jeg hadde fødselsangst og tidligere styrtfødsel så fikk jeg være der til riene kom. Pappa parkerte rett utenfor kvinne og barn senteret. Vi tok heisen opp og ble møtt av jordmor i gangen. Vi ble tildelt fødestue nr 1 på føde vest (tror jeg) Et stort flott rom, badekar og dusj. Jordmor ville ikke sjekke noe åpning og heller ikke ctg, siden jeg ville ha en fødsel som varte lengst mulig. Alt dette ventet vi med til ting skjedde av seg selv. Vi ruslet litt i gangene, spiste lunsj. Ventet og Ventet. 
Så bestemte jeg meg for att jeg skulle sove til riene kom. Fikk en liten dupp før riene startet ca 14.00. Ringte i klokka og jordmor kom inn, sjekke åpning og konstaterte 1 cm åpning. HERLIG tenkte jeg. Kanskje jeg får en 6 timers fødsel. Noe som hadde vært perfekt. Jeg hadde 2 fantastiske jordmødre med meg. En student som jeg ikke kunne vært forruten, Hun gjorde hele opplevelsen for meg perfekt. Så god "service" skal man lete lenge etter. Jeg ville ha henne inn til meg hele tiden. Fikk klyster,dusjet så akupunktur mot kvalme og for å gjøre meg avslappet. Noe sm ga veldig god virking. Jeg konsentrerte meg kun i å puste. Og jobbe sammen med deg.  Jeg hadde det forferdelig vondt, for jeg hadde knapt pauser mellom riene. Jeg ville prøve å bevege meg litt denne gangen enn å bare ligge i forsterstilling. Jordmor studenten maserte korsryggen min mens jeg hang over pappaen din. 
Pressetrangen kjente jeg fort, og ga beskjed til jordmor att noen måtte sjekke åpning. Ingen trodde det var klart, men jaggu tok de feil. Fikk beskjed om å presse, og etter 3-4 pressrier kom du til verden. Den skjønneste lille babygutten. Jeg gråt av glede for att jeg var ferdig med de h.... smertene. 
Trodde jeg skulle få en stor baby, ettersom att søsteren din var nesten 4 kg. Men oppå magen min lå en bitteliten gutt på 47 cm og 3060 gram. 
Lille prinsen vår som gjemte seg i magen min nesten i 17 uker uten att jeg viste det. I hele 20 uker fikk jeg være gravid. Alt for kort svangerskap og mange tanker.  Du er min vakreste øyensten. De sier jo 3dje mann er en liten luring. Og jaggu meg var du det ;) "



helt fersk kl 14.50 22 oktober 2010
( samme dato som min onkel døde i 1991 38 år gammel) 


Så liten, så vakker

Og tenkt nå er du allerede 1 år. Dagen ble feiret med mange gaver, superstolte søstre som er utrolig stolt av lillebroren sin. Sang bursdag sangen 10 ganger hvertfall




4 kommentarer:

  1. Takk for at du deler Line! Godt for andre som gruer seg. Skjønne Emilio!

    SvarSlett
  2. bare koselig johanne. Vet ikke om du har snakket med ingeborg. suveren herlig dame, på poliklinikken :) Du kommer til å få en flott opplevese johanne. de kommer å ta godt vare på deg :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med overstått ettårsdag i heimen :)
    Lillegullet ditt er jo bare supernydelig, tenk at han gjemte seg inni der så lenge! Kommer aldri til å glemme det :)

    Fin fødselshistorie, det er godt å høre at man kan få så god støtte og hjelp! :)
    Klem

    SvarSlett
  4. Så utrolig skjønn liten gutt da :)

    SvarSlett